Praktijkruimte Dr. Katelijn De Lepeleire

BEHANDELING VAN CATARACT

Groene achtergrond

WAT IS CATARACT?

Bij oogartspraktijk dr. Katelijn De Lepeleire kunt u zich laten behandelen voor cataract. Cataract wordt ook wel staar genoemd. De ontwikkeling van cataract betekent dat er een vertroebeling van de ooglens achter de pupil ontwikkelt over verloop van tijd.
Cataract wordt soms uitgelokt door ziekte, ontsteking of medicatie, dit zorgt voor een minder duidelijk of zelfs wazig zicht.

Meestal is cataract leeftijdsgebonden.

De vertroebelde lens veroorzaakt een verblindend zicht bij lage zon of tegenliggers in het verkeer; een andere bril of nog meer licht helpen weinig of niet.

cataract aan de spleetlamp

BEHANDELING

Er bestaan geen geneesmiddelen voor cataract.

De vertroebeling van de lens groeit levenslang aan, helaas zullen de klachten blijven toenemen.
Op lange termijn is de enige oplossing dus om cataract te behandelen door middel van een chirurgische ingreep.  Omdat de eigen lens vertroebeld is, dient deze vervangen te worden door een kunstlens.

HET DOEL VAN DE INGREEP IS TERUG HELDER ZIEN.

Uitgebreide nauwkeurige opmetingen vooraf maken het mogelijk om na de cataract operatie helder te zien, zonder bril, noch contactlenzen.

De implantlens is een implantaat dat de focus van de voorwerpen terug scherp stelt: voor ver en soms ook voor dichtbij, afhankelijk van welke  implantlens voor u geschikt is en welke u kiest.

De cataract operatie is een gedeelde terugbetaalde ingreep door het  ziekenfonds; maar niet alle  implantlenzen worden vergoed.

WILT U MEER INFORMATIE OVER HET BEHANDELEN VAN CATARACT

Contacteer dan gerust dr. oogarts Katelijn De Lepeleire.